Exit & Salg

At sælge en ejerledet virksomhed efter i årtier at have bygget den op, set den vokse og være omdrejningspunktet for både ens eget og familiens liv er for mange ejerledere en dramatisk og svær beslutning. Nogle ejerledere er afklaret med dette, de har haft det for øje i lang tid og har undgået at engagere sig for meget følelsesmæssigt i virksomheden. Andre ejerledere har gjort virksomheden til omdrejningspunktet i hele deres liv og kan have meget svært ved at acceptere ikke at skulle være en del af virksomheden i fremtiden. Dette gælder ofte i virksomhedsdrivende familier, hvor flere familiemedlemmer har været engageret i virksomheden.  


Exit via frasalg

 Revideret model, taget fra Bennedsen, M & Meisner Nielsen, K., "Ejerledelse i Danmark, Rapport 4: Det Gode Ejerskifte", 2017, s.19.

Revideret model, taget fra Bennedsen, M & Meisner Nielsen, K., "Ejerledelse i Danmark, Rapport 4: Det Gode Ejerskifte", 2017, s.19.

Hvis din placering i ejerstrategi-kortet peger mod et decideret frasalg af din ejerledet virksomhed, er der forskellige muligheder for at forberede sig på dette. Frasalg kan være en relevant løsning at følge, hvis virksomheden fx oplever manglende ejerresourcer og stigende udfordringer ved familieejerskab. I det tilfælde er det især vigtigt, at virksomheden er transparent og klargjort til nye ejere. Der skal foreligge forretningsmuligheder og dokumenteret fremtidig værdi, når den nuværende ejerleder og dennes familie har forladt virksomheden, for at tiltrække nye ejere. 

Herunder følger en række cases fra ejerledet virksomheder, der har gennemført et frasalg, som di kan finde inspiration i. Vi møder:

Brødrene Egholm, maskinentreprenørerne, der solgte til en konkurrent og oplevede, hvordan en professionel bestyrelse kunne hjælpe dem med markant værdiskabelse

MC Emballage, emballagevirksomheden der på ulykkelig vis mister én af sine ejerledere, og det besluttes at sælge virksomheden til medarbejderne

Dansommer A/S, dansk sommerhusstemningformidler, der
efter flere fejlslåede frasalgsforsøg endte med at sælge
livsværket til en kapitalfond, der ville konsolidere markedet


 Brødrene Egholm, Kaj (tv) og Jens Christian

Brødrene Egholm, Kaj (tv) og Jens Christian

Frasalg – Egholm Maskiner: Salg til konkurrent, professionel bestyrelse bidrog til værdiskabelsen

Håndværkerbrødrene Kaj og Jens Christian Egholm har igennem hele deres tilværelse været gode til produktudvikling. I 1991 etablerer de egen virksomhed med produktion af redskabsbærere. Fem år senere tilknytter de det første “professionelle” bestyrelsesmedlem. Efterhånden kommer der styring på økonomi og indtjening. Industrielle konkurrenter i branchen henvender sig flere gange om opkøb. Men brødrene vælger efter sparring med bestyrelsen at videreudvikle virksomheden. Da den er ved at vokse dem over hovedet, ansætter de en professionel direktør. 3. gang konkurrenter henvender sig om køb, siger de ja. Egholm Maskiner blev til Nilfisk-Egholm og en førende outdoor sanitation virksomhed.

Læs hele historien her


 Ejer- og afdelingsleder, Peder K. Eriksen

Ejer- og afdelingsleder, Peder K. Eriksen

Salg til medarbejdere – MC Emballage: Medarbejdere købte virksomheden, da ejerleder blev alvorligt syg

Medarbejderne overtog MC Emballage i 2003, da den ene af virksomhedens to ejere blev ramt af en dødelig kræftsygdom. Forud gik forsøg på at sælge virksomheden til anden side, men medarbejderne ville gerne bevare virksomhedens særlige kultur. Med et ansvarligt lån fra de gamle ejere og stor opbakning i medarbejderkredsen lykkedes det at overtage virksomheden. Der fandtes ingen modeller for medarbejderovertagelse. Disse måtte udvikles i overtagelsesprocessen og er senere justeret på basis af erfaringerne. På mange måder drives virksomheden helt som andre, men MC Emballage har et sæt af særlige værdier, som virksomheden efterlever.

Læs hele historien


 Ægte dansk sommerhusstemning via dansommer.dk

Ægte dansk sommerhusstemning via dansommer.dk

Salg til kapitalfond – Dansommer A/S: Solgte til kapitalfond, der ville konsolidere markedet

Ejerleder Niels Nymark drev udlejningsforretning med sommerhuse i 25 år. Han forsøgte at afhænde virksomheden allerede efter otte år, men det mislykkedes. I 2001, da kapitalfonde gik ind og ville konsolidere markedet, var han hurtig til at sælge. Han erkendte tidligt, at han aldrig skulle være direktør i en stor virksomhed. Det er han for meget ”hands on-ejerleder” til. Hans opvækst i en ejerlederfamilie havde lært ham, at hans børn aldrig skulle overtage den fædrene virksomhed, for det førte kun til skænderier. Frasalg var således den eneste løsning for Niels Nymark og Dansommer.

Læs Dansommers historie her